Campagne over Migratie #AllemaalMensen

De campagne 2018 van 11.11.11. is nog niet helemaal achter de rug, maar ze kijken toch al terug op een succesvolle editie. Vooreerst werd hun boodschap over migratie meermaals gehoord en verspreid. Ze vragen aandacht voor de grondoorzaken van migratie. Waarom gaan mensen op de vlucht en hoe kunnen we die problemen ter plaatse aanpakken? Daarnaast dringen ze ook aan op een ander discours als het over vluchtelingen gaat. Al te vaak wordt er in negatieve bewoordingen over hen gesproken.

Op dit ogenblik, en op basis van een steekproef die ze hielden bij de groepen en lokale comités, komt opnieuw het bedrag van 5,5 miljoen euro in zicht. Dat is minstens een evenaring van het bedrag dat ze vorig jaar ophaalden. Er werden alvast meer lokale acties geregistreerd dan vorig jaar. Toen ging het om 568 geregistreerde acties. Dit jaar waren dat er ruim meer dan 600.

Als eerste goede doel in België maakten ze gebruik van een mobiel betaalsysteem dat samen met Bancontact en UnifiedPost/Pat-NXT werd ontwikkeld. Daarmee konden mensen hun producten kopen door een QR-code te scannen met hun smartphone. Tijdens de voorbije campagneweek werden zo 832 transacties uitgevoerd, goed voor 7.752 euro. In verhouding tot de totale opbrengst is dat eerder bescheiden, maar ze zijn ervan overtuigd dat deze vorm van betalen de komende jaren sterk zal toenemen.

Opvallend was ook de grote belangstelling voor de campagne op sociale media. Het filmpje over de link tussen vluchtelingen tijdens WOI en nu werd 3000 keer gedeeld en bereikte 300.000 mensen.

Duizendmaal dank aan de vele vrijwilligers die de afgelopen weken weer massaal op pad gingen of de volgende dagen nog zullen gaan om de solidariteit in hun gemeenten en steden aan te wakkeren.

Lees meer hier over de campagne en bekijk hier hun bedanktfilmpje.