Vormingsaanbod en lezingen

Het goud in je laptop, coltan en koper in je gsm, een mooi zilveren juweel, etc.: metalen en mineralen worden op allerlei manieren in dagdagelijkse producten verwerkt. Door de grote vraag stijgen de prijzen van deze grondstoffen exponentieel. Grootschalige mijnbouw creëert echter vaak intense conflicten: de impact op sociaal, economisch, cultureel en ecologisch vlak is meestal desastreus. Het goud wordt geëxporteerd terwijl de lokale bevolking achterblijft met sociale conflicten, een vervuild milieu, waterschaarste en weinig hoop voor een betere toekomst. Alleen al voor het produceren van een gouden ring van 28 gram, blijft ongeveer 40 ton toxisch mijnafval achter. Ondanks de gevaren voor de volksgezondheid en het milieu, geeft het neoliberale model de grote multinationals vaak vrij spel. Toch kantelen de machtsverhoudingen langzaam maar zeker…

CATAPA vzw neemt je aan de hand van indrukwekkend foto- en videomateriaal mee naar het paradijselijke noorden van Peru, naar de actuele CONGA-case, en legt haarfijn uit hoe David het opneemt tegen Goliath. Dit concrete verhaal maakt duidelijk waarom het thema ‘natuurlijke rijkdommen’ in vele landen in Afrika, Azië en Latijns-Amerika zo hoog op de agenda staat. Een korte contextanalyse van een geglobaliseerde wereld toont verder aan hoe Europa mee verantwoordelijk is, én wat de gemiddelde Belg hieraan kan doen.

Ons aanbod

Hoger onderwijs: Via onze expertendatabank krijg je een overzicht van experten en gastsprekers die lezingen en workshops kunnen voorzien over uiteenlopende thema’s: o.a. de effecten van mijnbouw op het milieu, op de economie, op de samenlevingen, beleid/politiek, de financiële sector, certificering, olie- en gasontginning…

Plata o Plomo: The Golddiggers' Game - simulatieworkshop

Wil je meer leren over (goud) mijnbouwproblematiek in Latijns Amerika? Wil je ervaren hoe het voelt om één van de vele stakeholders te zijn binnen een conflict dat is ontstaan door de zoektocht naar goud? Dompel jezelf dan onder in de case van La Colosa. Verplaats jezelf in één van de vele stakeholders binnen een simulatiespel en onderhandel met de andere stakeholders. Geholpen door CATAPA, leer je meer over de sociale, ecologische en economische consequenties en de belangen van de stakeholders.

Voor meer informatie, klik hier.

Secundair onderwijs:

Workshops:

1. Standaard Workshop

CATAPA heeft een standaardworkshop ontwikkeld die uitlegt wat de impact is van grootschalige mijnbouw in Latijns-Amerika. Aan de hand van foto’s en video’s wordt een beeld geschetst van de gevolgen van mijnbouwactiviteiten op gemeenschappen en het milieu in het Zuiden. Aan het einde van deze workshop worden stellingen voorgelegd waarbij de leerlingen kunnen aangeven of zij pro of contra zijn. Lees meer over deze workshop hier.


2. Position Workshop

De Position Workshop laat leerlingen nadenken over de gevolgen van mijnbouw voor bevolkingsgroepen in Latijns-Amerika. De leerlingen worden verschillende rollen gegeven, namelijk die van de boerengemeenschap, de mijnwerkers, de stedelingen, de investeerders en de overheid. Ieder groepje vormt een standpunt over de komst van een hypothetisch mijnbedrijf in hun regio aan de hand van discussie. Lees meer over deze workshop hier.

 

3. Uw gsm is goud waard

De workshop 'uw gsm is goud waard voor Noord en Zuid' vertelt over de impact van de goudkoorts op de gezondheid, het milieu, de economie en de samenleving in het Zuiden én hoe het anders kan. Lees meer over deze workshop hier.

Second Life @ School
Een trui gemaakt uit olie? Een GSM die goud bevat? We vergeten wel eens dat onze spullen gemaakt worden met natuurlijke grondstoffen zoals olie, koper of ijzererts. Heel wat van deze grondstoffen komen van ver en raken stilaan uitgeput. Bovendien worden ze ontgonnen met weinig respect voor mens en milieu. Samen met Broederlijk Delen, Bos+ en Studio Globo brengt CATAPA via het project Second Life @ School je leerlingen kennis bij van de wereldwijde grondstoffenproblematiek. Ze gaan ook zelf aan de slag en bedenken creatieve oplossingen voor het probleem. Meer info: www.second-life.be

Lager onderwijs: Via De Schat van Goudland worden kinderen op een speelse wijze bewust gemaakt van de gevolgen van goudontginning in Latijns-Amerika, die nodig is om voor het gebruik en bij de productie van elektronica als GSMs, laptops en computers. Via een eenvoudige handleiding kan je als leerkracht snel vier lesactiviteiten inplannen rond het mijnbouwthema, met als hoogtepunt het spel ‘De Schat van Goudland’. Vraag via het contactformulier naar de handleiding en het spel, of bekijk de PowerPoints over Peru en de gevolgen van mijnbouw voor extra informatie. Lees ook meer over deze workshop hier.
 

Verenigingen, organisaties, groepen: Via onze expertendatabank krijg je een overzicht van experten en gastsprekers die lezingen en workshops kunnen voorzien over uiteenlopende thema’s: o.a. de effecten van mijnbouw op het milieu, op de economie, op de samenlevingen, beleid/politiek, de financiële sector, certificering, olie- en gasontginning…

Hou onze Facebook-pagina en/of agenda op deze website in het oog voor interessante workshops en lezingen van experten en getuigenissen uit Noord en Zuid.

SteenRijk?

SteenRijk? is een kant- en klaar lessenpakket  met bijhorend (spel) materiaal voor vier lesblokken in de derde graad van de lagere school. Via verschillende activerende werkvormen maken de leerlingen eerst kennis met Colombia als land en met mijnbouw in het algemeen. Nadien leven ze zich in in een kind uit Colombia. Via een spelbord voelen ze aan de lijve wat de negatieve impact van mijnbouw op de verschillende personages is. 

Ten slotte leggen ze zelf de link met het consumptiegedrag in het westen en maakt de klas samen een oplijsting van wat ze zelf kunnen  doen. 

Speels leren is in dit pakket gegarandeerd!

Meer informatie vindt u hier.

Interesse?

Interesse in dit vormingsaanbod? Contacteer ons op ondersaande gegevens. Hopelijk tot binnenkort!

Contact

  • Karolien Burvenich
  • campagnecoördinator Make ICT Fair
  • K. Maria Hendrikaplein 5-401
  • 9000 GENT
  • info@catapa.be